top of page
Søg
  • Forfatters billedeCJ COMPANY

Sådan kommer du fra Idé til produkt

Opdateret: 26. nov. 2020

Produktudvikling: Sådan kommer du fra idé til produkt

Det tager tid at realisere en idé til et produkt. Undervejs i produktudviklingsprocessen støder du typisk på en lang række forhindringer, og ofte ender slutresultatet med at være relativt langt fra det produkt, du i første omgang havde i tankerne. Du skal altså væbne dig med tålmodighed, når det kommer til produktudvikling og være forberedt på, at vejen fra idé til produkt ikke er lige, men derimod byder på sving, bakker og snoninger i lange baner.





I dette blogindlæg kan du blive klogere på hele processen omkring produktudvikling, så du kan komme fra idé til produkt på den mest hensigtsmæssige måde. Vi kigger lidt på, hvad du skal have for øje i produktudviklingen og kommer med gode råd til, hvordan du griber processen an.

Produktudviklingsprocessens spæde start

En produktudviklingsproces kan grundlæggende starte på tre forskellige måder. Du kan 1) have fået en god idé til et produkt, 2) have fundet et hul i markedet eller 3) mangle produkter til din eksisterende produktportefølje.


Skal du i gang med at produktudvikle, fordi dit brand mangler nye produkter, gælder det om at finde et hul i markedet eller at skabe et behov hos forbrugerne. Her kan det typisk være en god idé særligt at kigge ind i, om du kan skabe et behov hos din eksisterende kundebase.

Har du allerede fundet et hul i markedet, er næste step at finde frem til et produkt, der kan imødekomme de pains, du forventer, at forbrugerne har. Denne del kan være tricky, da det typisk er væsentligt nemmere at spotte et problem, end det er at finde frem til løsningen. Når løsningen er på plads – eller hvis du slet og ret har fået en god idé til et nyt produkt – skal denne finjusteres og perfektioneres, så du på bedst mulig vis kommer fra idé til produkt.

Produktudviklingen kan altså udspringe af flere forskellige situationer. I dette blogindlæg vil vi primært tage udgangspunkt i, hvordan produktudviklingen foregår i den situation, hvor du har fået en idé til et produkt, du gerne vil have realiseret. Processens forskellige skridt er imidlertid lige så relevante for dig, der gerne vil udfylde et hul i markedet, eller som mangler nye produkter i produktporteføljen. Uanset hvad kan du altså få glæde af at læse dette indlæg, hvis du beskæftiger dig med produktudvikling på den ene eller anden måde.


Sørg altid for at undersøge markedet

Det nytter ikke meget, at du mener, du har fået en god idé til et produkt, hvis ikke markedet deler din begejstring for produktet. Derfor er en vigtig del af produktudviklingen at undersøge markedet. Du skal naturligvis først og fremmest finde ud af, om forbrugerne overhovedet er interesserede i det produkt, du vil tilbyde. Er de dét, skal du finde ud af, hvilke konkrete behov, krav og ønsker forbrugerne har til produktet.

Du kan blandt andet blive klogere på markedet igennem feltstudier og fokusgruppeinterviews. Herudover skal du naturligvis forsøge at undersøge, om der i forvejen er lignende produkter på markedet. Som regel vil det være tilfældet, hvorfor din opgave som produktudvikler vil bestå i at finde ud af, hvordan dit produkt alligevel kan differentiere sig.

I dette led af produktudviklingen gør du også klogt i at få indblik i økonomien omhandlende det produkt, du er i færd med at udvikle. For eksempel er det fornuftigt at undersøge, hvad forbrugerne er villige til at betale for lignende produkter, og om du er i stand til at producere inden for denne økonomiske ramme.


Vær ikke bange for at inddrage andre i produktudviklingen

Det er som regel en fordel at få forskellige spilleres inputs med i forbindelse med produktudvikling. Er I for eksempel i gang med at udvikle et nyt produkt i virksomheden, vil det give god mening at inddrage jeres kundeservice- og salgsafdeling, hvis I har sådanne. Salgsafdelingen kan komme med værdifulde inputs i forhold til udbud og efterspørgsel på markedet, imens kundeservice ved, hvilke eventuelle pains forbrugerne har med jeres eksisterende produkter.

Man siger typisk, at for mange kokke fordærver maden, men når det kommer til produktudvikling, er det en klar fordel at involvere forskellige mennesker, der hver især kan bidrage med vigtige betragtninger omkring produktet. Det kaldes ”integreret produktudvikling”, når hele virksomheden arbejder sammen om at skabe nye produkter, og har I mulighed for at arbejde på denne måde, vil det typisk være den smarteste vej at gå.

Udover at I i virksomheden med fordel kan inddrage forskellige afdelinger i produktudviklingen, gælder det også, at det kan være en god idé at få professionel hjælp, når der skal udvikles nye produkter.

Som dedikeret produktudvikler ved man, hvad det vil sige at udvikle et nyt produkt og har for eksempel fuldkommen styr på, hvordan man undersøger det eksisterende marked. En professionel produktudvikler arbejder med systematisk produktudvikling og følger en fast model i forhold til, hvordan produktudviklingen bliver grebet an. Hos CJ Company arbejder vi med produktudvikling, og vi hjælper naturligvis også gerne dig, hvad end du har fået en idé til et produkt eller har brug for hjælp til at udvide din produktportefølje.


Byg prototyper, og test løs

Når du kommer dertil i produktudviklingen, hvor rammen for produktet og produktstrategien er på plads, skal du i gang med at udvikle selve produktet. Dette starter som regel med, at du bygger en billig prototype for allerede her at kunne fange større udfordringer med produktet. Herefter bliver der måske bygget en mere gennemført prototype, som i højere grad minder om det færdige produkt, du ønsker at skabe.

Din prototype bør testes af en fokusgruppe, som blandt andet kan komme med inputs til design, funktioner og brugervenlighed - alternativt kan individuelle interviews og single tests med lead users, eller kerne brugere også være brugbare. Herefter bør du optimere på produktet ud fra den feedback, du har fået, og sådan kan du fortsætte i ring mange gange. Først når du har en prototype, der til perfektion møder både dine og din fokusgruppes forventninger, bør du bevæge dig videre i produktudviklingsprocessen.



Forsøg at have det forkromede overblik

Det er naturligvis nemmere sagt end gjort, men som produktudvikler gælder det om altid at have det forkromede overblik, så at sige. Det er ikke nok, at du har fået en god idé til et produkt, du skal samtidig også have forståelse for det marked, du forsøger at ramme, og de økonomiske aspekter af produktionen. Du skal hele tiden tænke i en samlet produktstrategi, så det færdige produkt ender med at matche virksomhedsprofilen og virksomhedens vision.

Har du brug for hjælp til produktudviklingen, står vi hos CJ Company klar til at varetage opgaven. Vi er vant til at arbejde med systematisk produktudvikling og er derfor en god samarbejdspartner for dig, der har fået en god idé, men er i tvivl om, hvordan du fører den ud i livet. Ligeledes kan vi som produktudviklere naturligvis lægge hovedet i blød, hvis du mangler nye produkter i porteføljen eller ønsker at udfylde et hul i markedet, du har spottet.


Kontakt os, hvis du er interesseret i at høre mere om vores tilgang til produktudvikling, eller du ønsker at modtage et uforpligtende tilbud på vores services.

Seneste blogindlæg

Se alle

コメント


コメント機能がオフになっています。
bottom of page