top of page
Søg
  • Forfatters billedeCJ COMPANY

Interessentanalyse | Guide til den effektive interessentanalyse

5 steps til den effektive dialog med dine interessenter

Når du udvikler et nyt produkt, er det ikke tilstrækkeligt, at du har dine egne (og eventuelle kompagnoners) meninger og idéer at gå ud fra. Nej, du er også nødt til at have en hel række andre interessenters holdninger for øje, hvis du skal lykkes med dit projekt. Derfor skal du lave en interessentanalyse.

Begrebet ”interessenter” dækker over eksempelvis slutbrugere, sekundære brugere, potentielle forhandlere og producenter. Alle sammen har de en form for ”aktie” i dit projekt, og derfor er de også alle sammen værd at lytte til.

Det nytter for eksempel ikke noget, at slutbrugerne er vilde med dit produkt, hvis du ikke kan få et samarbejde op at køre med producenter og forhandlere – for eksempel, fordi der er en teknisk barriere, der gør, at dit projekt rent lavpraktisk ikke kan lade sig gøre at producere.

Omvendt får du heller ikke meget ud af en god forhandleraftale, hvis ikke der er nogen til at købe produktet. Du er altså nødt til at inddrage samtlige forskellige interessenter, hvis du vil komme godt i mål med dit produkt.

Så er spørgsmålet blot, hvordan du inddrager dine interessenter og får mest muligt ud af deres inputs. Det får du en guide til her, hvor vi dykker lidt ned i interessentanalysen.

Step #1: Læg en plan

For at du kan få mest muligt ud af arbejdet med dine interessenter, er det vigtigt, at du lægger en plan for, hvordan du griber interessentanalysen an. Sørg for eksempel for at lægge en plan for, hvor ofte du skal i dialog med dine interessenter – og hvordan.

Det er en god idé at udarbejde et slags skema, hvori du kan holde styr på dine forskellige interessenter. Notér dig, hvilke interessenter du har med at gøre, hvordan de er inddraget i projektet og hvordan, samt hvornår du skal i dialog med dem. På den måde undgår du, at der pludselig er en interessent, der bliver overset, fordi du er travlt optaget af dit produkt.

Dette step er – ligesom flere af de andre på listen – ikke et definitivt step, men glider derimod sammen med blandt andet det næste step på listen. ”Steppene” skal altså alle ses som en del af en samlet proces, men samtidig sker de i en form for forløb, hvorfor vi har stillet dem op som netop steps.

Step #2: Find frem til interessenterne

Skal du i dialog med dine interessenter, er det første reelle skridt i interessentanalysen naturligvis at finde frem til dem. I denne forbindelse er det vigtigt, at du har et åbent mindset. Det skal forstås på den måde, at du skal være åben over for den mulighed, at der måske findes interessenter, du ikke umiddelbart havde forventet, eller det måske ikke alle, der deler lige stor entusiasme for dit produkt som dig.

De åbenlyse interessenter er slutbrugerne, sekundære brugere, producenter og forhandlere, men der kan også være flere andre; eksempelvis foreninger og offentlige institutioner, som kommer i berøring med dit produkt på den ene eller anden måde. Antallet og karakteren af dine interessenter afhænger ganske enkelt af, hvilket produkt du har med at gøre.

Når du skal finde frem til dine interessenter, gælder det om at lægge hovedet i blød og forsøge at udpege alle de mennesker, der kommer til at have kontakt med dit produkt.

I takt med at du finder frem til nogle af dine interessenter, kan disse måske hjælpe dig med at udpege endnu flere. Her tænker vi for eksempel på forhandlere, som har indsigt i, hvem slutbrugerne kan være og dermed bidrage til interessentanalysen.

Step #3: Henvend dig til dine interessenter

Når du har fundet dine mange forskellige interessenter, er næste skridt i interessentanalysen at komme i kontakt med dem.

At komme i kontakt med potentielle forhandlere er som regel nogenlunde ligetil. Her har du mulighed for at gå direkte til virksomhederne og pitche dit produkt. Du skal dog være påpasselig med denne tilgang, da nogle interessenter kan gå i defensiven, hvis du forsøger at sælge dem noget. Prøv derfor at have en åben dialog med dem, og italesæt, at deres inputs har stor betydning for dig og jer. Det samme gælder langt hen ad vejen, når det kommer til producenter.

Er slutbrugerne privatpersoner, kan det være en smule mere tricky at komme i kontakt med disse. Det kan imidlertid klares ved at afholde fokusgruppemøder eller igennem spørgeskemaundersøgelser. Her er det som regel en god idé at motivere slutbrugerne til at dele ud af deres inputs ved eksempelvis at give dem en lille gave eller tilbyde dem en god frokost som tak for hjælpen. Skal budgettet ikke sprænges af denne post, skal du naturligvis holde dit ”bestikkelsesmiddel” inden for en rimelig prisramme – som regel er 250-500 kroner pr. mand rigeligt.

Step #4: Noter dig alt, hvad dine interessenter har at sige

Vil du have maksimalt ud af din interessentanalyse og dialogen med dine interessenter? Så er det essentielt, at du sørger for at notere dig samtlige af de inputs, de har til produktet.

I denne forbindelse skal det nævnes, at du (selvfølgelig) skal tage dine interessenters holdninger seriøst. Er interessenterne ikke glade og tilfredse, bliver dit produkt ikke nogen succes, og derfor er du nødt til at forholde dig til al den feedback, du får.

Du er måske uenig i en del af de inputs, du får fra eksempelvis dine slutbrugere, men ikke desto mindre er det i sidste ende disse, du skal have til at købe dit produkt. Derfor er du nødsaget til at lytte til dem og forholde dig til deres holdninger, hvis du vil have maksimalt ud af din interessentanalyse.

Når du udvikler et nyt produkt eller en ny service, er det naturligvis hårdt, når andre synes, at din ”baby” er grim. Du er dog nødt til at være åbensindet og modtagelig over for kritik, inputs og forbedringsforslag, hvis du vil forbedre dit produkt. Du må for alt i verden ikke blive fornærmet, sur eller irriteret på dine interessenter, for i sidste ende er det – som nævnt – dem, der skal købe dit produkt eller din service.

Vil du have noget ud af din interessentanalyse, giver det god mening at stille uddybende spørgsmål til interessenternes svar – særligt, hvis ikke du umiddelbart synes, der er meget hold i dem. Spørg dem, hvorfor de svarer, som de gør, eller hvad de synes om en bestemt feature, så du kan bruge deres kritik konstruktivt.

Step #5: Hav dine interessenter for øje igennem hele projektet

Det er ikke nok, at du går i dialog med dine interessenter en enkelt gang i løbet af produktudviklingsprocessen. Du skal ganske enkelt have dine interessenter for øje i hvert eneste skridt på vejen mod det færdige produkt.

Hver gang du foretager vigtige designændringer – altså grundlæggende forandrer dit produkt eller brugen af det – er du nødt til at overveje, hvordan denne ændring påvirker dine forskellige interessenter, hvis du skal komme godt i mål.

Det gælder altså ikke blot om at forhøre dig hos interessenterne, når du begynder at udvikle på dit produkt, ligesom du ikke kan nøjes med at gå i dialog med dem, når du næsten er i mål. Derimod skal du løbende tage imod deres inputs, ligesom du skal have samtlige interessenter in mente fra start til slut i produktudviklingen. Det er en kontinuerlig proces og en proces, der er vigtig for et godt output med en brugercentreret approach.

Har du brug for hjælp til at identificere dine interessenter og komme i dialog med dem?

… så kontakt os. Hos CJ Company er vi specialister i at identificere kundebehov og translatere disse til værdifulde kravspecifikationer. Vi lytter til dine interessenter for dig og omsætter deres inputs til konkrete anbefalinger til dit produkt. Dermed hjælper vi dig med at få en højere succesrate med produktet.

Ved at overlade interessentanalysen til os lettes din udviklingsproces, så du kan bruge mere tid og energi på dét, du er god til.

At lytte til kunder, producenter, forhandlere og andre interessenter er et essentielt led i produktudviklingen. Med vores hjælp er du sikker på, at interessentanalysen bliver grebet professionelt og hensigtsmæssig an. Du får altså maksimalt ud af dine interessenters feedback, og du er sikker på, at ingen interessenter bliver overset.

Ring til os på 61 31 86 15, eller send en mail til hello@cjcompany.dk, hvis du er interesseret i at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med din interessentanalyse.







154 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Kommentare


Die Kommentarfunktion wurde abgeschaltet.
bottom of page